söndag 9 juli 2017

"Hitte-på-sjal"

Ännu ett UFO har lämnat nålarna.
En sjal som påbörjades, för vad som känns evigheter sedan, under en kurs i sjalkonstruktion med Veera Välimäki.




 


Konstruktionen jag valde att sticka är en något långsmal, v-formad modell.



Sjalen blev rätt stor, men konstruktionen/modellen gör att den funkar både att vira runt halsen eller bara ligga slätt över axlarna.


Hade ingen bestämd plan hur sjalen skulle mönstras utan har bara mixat olika mönster/strukturer allt eftersom.



Garnerna jag använt är en salig blandning av restgarner, bl.a Sandnes "Smart", Sandnes "Alpakka", Järbo "Mellanraggi", Handfärgat sockgarn DK, Drops "Karisma" mm.

Stickad på rundsticka 4,5 mm.

Gjorde först en I-cord som avslutning men ändrade mig och stickade en klassisk picot-kant.


Kombinationen kravlös stickning helt utan mönster, restgarnsprojekt och att lära sig lite om mönsterkonstruktion gjorde detta till ett riktigt roligt projekt.

Känner mig nöjd med slutresultatet och tror att detta kan bli en väl använd höstsjal. Kanske t o m lägger upp ännu en "hitte-på-sjal" vad det lider...
Finns ju många fina sjalmodeller och restgarner råder det inte heller någon brist på ;)


På nålarna just nu är nästa UFO. Högra vanten färdig sedan länge, men det kan ju alltid vara bra med en vänstervante också när kylan slår till.


Mönstret är alltså min egen vante "Hjärtans fröjd".
Och för den som undrar är mönstret färdigt men jag väntar med att släppa det till hösten när vi närmar oss vantsäsongen igen.

Ser ju nu att det är inte mycket kvar på vanten så om jag stänger ner datorn nu och istället stickar en stund så kanske det snart är ännu ett UFO mindre i korgen.

Ha det gott så länge så ses vi snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...