söndag 26 mars 2017

Studiebesök och affärsresa till Höjdens fårgård

De som följer mig på instagram har nog inte kunnat undvika mitt spammande från den senaste tidens färgning av finullsgarn.

Det var ju en stooor låda som fick följa med hem från Annelie sedan vi lämnat av henne efter Fårfesten i Kil.




Många härvor blir många olika färger...





Visst hade jag kunnat vänta tills Annelie hade möjlighet att hämta sina garner här i Töre, men varför inte passa på att göra sig en egen liten utflykt?

Kastade ut en fråga till Katarina, Jakobgården, om hon hade lust att haka på. Och se det hade hon och då var en lördagsutflykt spikad.
Eller som jag skrev i rubriken, studie- och affärsresa. Måste ju kolla in ullproducenterna som levererat råvaran till garnerna.

Mitt på dan rattade vi in på Höjdens Fårgård.
Först ett besök i fårhuset för att hälsa på Annelies finullsfår.

Två relativt nyklippta, lite frusna herrar...



...och här ett gäng präktigt tjocka fårtanter.









Nästan en månad kvar till lamning och redan så här tjocka...voj, voj! Finullsfåren får ofta tvillingar, trillingar och t o m fyrlingar.
Får nog boka in ett studiebesök till om ett par månader då stället förhoppningsvis kryllar av små lamm.

Tycke uppstod direkt mellan vissa :)



Efter en stunds fårsnack var det dags att leverera lite garn.
Och håll med om att det är något speciellt med garn och färger när man får se dem tillsammans så här. Väcker ett visst habegär...




Med den här inspirerande synen framför oss blev vi bjudna på fantastisk god lunch och till det kaffe med blåbärskaka.
Såklart skulle jag ju haft en bild på det också (annars har det ju inte hänt!) men det glömde jag förstås. Ni får tro mig när jag säger att det var supergott.

Och som alltid när likasinnade träffas så blir det mycket surr och många kreativa idéer föds och luftas.
Kan väl säga så mycket som att vi har lite spännande saker på gång...

Och även om det inte är snällt att säga A men inte B så får(!) ni den här gången allt ge er till tåls tills vi väljer att offentliggöra våra planer.
Som sagt, vi får se var och när det landar :)

När klockan slagit sen eftermiddag skildes vi åt och jag och Katarina styrde norrut igen. Var och en hem till sitt och sina sysslor, men full med nya idéer och fulltankad med ny inspiration.


Tanken slår mig återigen...tänk så många nya kreativa, inspirerande hantverksvänner och företagare jag har fått förmånen att lära känna genom mitt intresse för hantverk i allmänhet och garn och stickning i synnerhet! Är verkligen lyckligt lottad och jag tänker ofta på det.

TACK alla där ute för att ni finns!
Ha en fin (om än blåsig söndag) och tänk många kreativa tankar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...