måndag 6 mars 2017

Fårfest i Kil

Ja ÄNTLIGEN fick man då packa resväskan för en weekend i Kil med bästa resesällskapet Katarina Karlsson, Överkalix och Anneli Hansson, Boden. Båda två egna företagare och uppfödare av finullsfår. Fårfest en hel helg! Kan det bli bättre!?

Hela torsdagen gick åt till att med bil, flyg och tåg transportera oss ner till Karlstad.
Stickning på flyget så klart :)

Väl framme var det bara att checka in på hotellet och boa in sig på rummet.

Lite reströtta valde vi att ta oss soppa och en öl i hotellets restaurang innan det var dags att hoppa i "loppelådan".

Så blev det då fredag och efter en stadig hotellfrukost så tog vi tåget till Kil. Det var lätt att hitta till utställningsområdet. Skyltat med ull så klart!

Katarina hade ett uppdrag i Finullsföreningens monter under helgen plus att vi hade med lite garn och vantkit till försäljning så vi kunde i lugn och ro och i god tid komma in som deltagare/utställare.
Sköööönt! För SEN blev det folk vill jag lova!

Foto: Katarina Karlsson

Först invigning...

...och sedan tillbringades hela fredagen i den ena inspirerande montern efter den andra. Och vi som inte hade tänkt handla någonting alls (!) trillade dit redan i första montern där det blev ett par bokinköp och sedan var det kört!
Börsen gick som en "abborrmun" som man brukar säga...men nu för tiden säger det ju mest "SWISH"!

Förutom ca 140 utställare/försäljare så kunde man besöka en mängd montrar med information om olika fårraser, vallhundar, ulltvätt, avel och ALLT annat som du kan tänka dig när det gäller får och ull.

Utöver detta så kunde man anmäla sig till olika kurser och workshops, gå på föreläsningar eller filmer. T o m en modeshow och ullmarknad för den hågade.

Här kommer några bilder från fredagen. De får tala för sig själva.

17.00 stängde portarna för första dagen av årets Fårfest och med trötta fötter och huvudet fullt av ulliga funderingar satte vi oss på tåget till Karlstad.

På stationen träffade vi Karin som åkt från Lund för att besöka Fårfesten. Snabbt var garnsnacket igång och hips vips hade vi fått en ny hantverkskompis.

Vi gick ut och åt middag tillsammans på fina "Kitchen and Table". Fantastiskt god mat!! Och ull-/garnsnacket fortsatte förstås hela kvällen.

Foto: Katarina Karlsson

Tillbaka på hotellet, en liten genomgång av dagens inköp och sedan huvudstupa i säng för maximal uppladdning inför en lika intensiv lördag.

På lördag stod Katarina i Finullsföreningens monter mellan 10 och 13. Där kunde man få veta allt om Finullsfåret. Dessutom massor av fina produkter av duktiga hantverkare.

Själv gick jag en kurs på lördagen, "Skinnsömnad, grund". Jättekul att prova på.
Vi fick testa olika stygn genom att sy en påse i olika slags skinn och dekorationer.

Vi hann inte riktigt färdigt men fick med oss material för att kunna färdigställa. Får återkomma med bild när jag anser mig färdig :)

Lördag kväll blev det mat på turkisk restaurang med samma trevliga sällskap.

Karin

Anneli och Katarina

Jättegod mat även denna kväll och fortsatt ullsnack. Verkar vara ett outtömligt ämne ;)

Söndag var som det brukar en lite lugnare dag på mässan. Katarina gick kurs hos Tant Kofta. "Sticka, valka, slopa fleecen!"
Jag gick på föreläsning, "Den svenska ullen - en outnyttjad resurs" , Gunilla Larsholt, Hallagården och kompletterade med några sista inköp.

Inte så trångt vid montrarna gjorde att man hittade mycket fint att spana in som man tidigare missat helt och hållet.

Så fort Katarina hade avslutat sin kurs tog vi en taxi till centralstationen i Karlstad för att därifrån hoppa på tåget och starta den långa resan hem...

Alltså vilken helg och vilken resa det har varit!

Så mycket fint att se, så många fina inköp, så mycket inspiration, så mycket kunskap och så många möten. Både väntade och oväntade...
Träffade fina hantverksvänner jag lärt känna tidigare, träffade helt nya stick- och ullnördar, fick tillfälle att prata med flera som jag följer och inspireras av på sociala medier. Så roligt!

Nu ska jag bara smälta alla intryck så laddar vi för nästa år. Eller hur Anneli och Katarina!?

Tack för trevligt och roligt sällskap och tack till alla ullmänniskor som bidrog till en härlig Fårfest!

Ber om att få återkomma med en rapport angående mina inköp...

Tills dess ska ni ha de bra så ses vi!